2 min.
Trustpilot
+45 77 34 18 18

Spørgsmål og svar: dukaPRO

Bliv klogere på dukaPRO


Her kan du blandt andet blive klogere på Office 365 og hvordan automatisk backup-service fungerer. Tag endelig fat i os på 77 34 18 18 eller skriv en e-mail til kundeservice@duka.dk, hvis du har spørgsmål, som ikke blev besvaret her.

Generelt

Jeg har glemt min adgangskode til Mit duka. Kan jeg få en ny?

Ja da, ring herind på 77 34 18 18 eller skriv en mail til os på info@duka.dk, så sender vi en ny adgangskode til dig.

Hvorfor skal jeg genstarte computeren?

Når du installerer vigtige opdateringer på din computer, er du nødt til at genstarte den. På den måde sikrer du, at opdateringen fuldføres og virker efter hensigten. Ofte genstarter computeren automatisk, da det er en del af opdateringsprocessen. Hvis ikke det sker, så foreslår vi, at du selv genstarter computeren.

Hvorfor skal jeg logge ind i dukaPRO?

Det er nødvendigt, at du logger ind for at aktivere dukaPRO og få adgang til din statusoversigt. I dukaPRO-statusoversigt får du blandt andet viden om:

1. Backup af din computer
2. Opdateringer på din computer
3. Sikkerhedsoplysninger om din computer

I statusoversigten kan du se, hvornår der sidst er lavet backup af din computer.
Du kan også se de seneste systemopdateringer, og om dit antivirus-program er opdateret.

IT-support

Hvad betyder fjernsupport?

Hvis der er noget på din computer, som driller, og du har brug for en hjælpende hånd, så kan vi blandt andet hjælpe dig videre ved hjælp af fjernsupport. Det forgår ved, at vi sender en ’besked’ til din computer, hvor vi spørger, om vi må styre den fra vores computer. Hvis du accepterer, har vores IT-supportere mulighed for at fjernstyre din computer - mens du ser på det. Du kan til hver en tid lukke ned for forbindelsen, og vi har ingen mulighed for at logge på din computer, med mindre du aktivt tillader det.

Ved fjernsupport – hvordan opretter i forbindelse til min computer?

Vi bruger TeamViewer til at oprette forbindelse mellem vores computer og din computer. TeamViewer er allerede installeret, når du modtager din dukaPRO.

 

Bemærk, at du ikke selv skal opdatere Teamviewer til den nyeste version, da vi bruger Teamviewer 9 som allerede er installeret på alle dukaPRO computere. 

Hvilke spørgsmål kan jeg stille til jeres IT-support?

Du kan spørge om alt. Der er ingen dumme spørgsmål – kun dumme svar. Vi holder, hvad vi lover, og vi bliver ved, til det virker. Hvis ikke vi lige kan fikse det med det samme, så lader du blot computeren stå tændt, mens vi arbejder videre på den. Når vi er færdige, ringer vi dig op og fortæller, hvad vi har fikset og hvordan. 

Hvornår kan man ringe til IT-supporten?

Vi har åbent alle hverdage fra kl. 09.00 – 20.00 og lørdage fra kl. 09.00 – 15.00. Du kan fange os på telefonnummer 77 34 18 18 eller skrive os en e-mail på kundeservice@duka.dk. Så fikser vi det for dig.

Automatisk opdatering

Hvilke programmer opdateres automatisk via Duka?

Vi opdaterer automatisk de tredjepartsprogrammer, der var installeret på forhånd, da du modtog den. For en god ordens skyld får du her listen med de programmer, vi automatisk opdaterer:

  • Java
  • Adobe Reader
  • Adobe Flash
  • Skype
  • Teamviewer
  • VLC
  • Office 365
  • Kaspersky
  • Google Chrome

Husk, at vi ikke automatisk opdaterer de programmer, du måtte have installeret, efter du modtog computeren.

Hvor ofte opdateres Windows?

Enkelte gange vil du blive bedt om at forholde dig til en opdatering af Windows. Det vil typisk være Creators Update, som kommer to gange årligt, og som du blot skal acceptere. De kan tage op til én time at installere.

Hvor ofte opdateres tredjeparts programmer/software, der i forvejen var installeret på dukaPRO, da jeg modtog den ?

Det varierer alt efter hvornår og hvor mange opdateringer, der er til de forskellige programmer. Som udgangspunkt opdaterer vi tredjeparts programmer/software én gang om måneden. For en god ordens skyld får du her listen, med de programmer/software vi automatisk opdaterer:

  • Java
  • Adobe Reader
  • Adobe Flash
  • Skype
  • Teamviewer
  • VLC
  • Office 365
  • Kaspersky
  • Google Chrome

Husk, at vi ikke automatisk opdaterer de programmer, du måtte have installeret efter, du modtog computeren.

Backup

Hvad er backup?

En backup er en kopi af dine filer på computeren. Vi laver en backup af din computer, så det er muligt at genskabe filer som dokumenter og billeder, hvis de originale skulle gå tabt. En backup er med andre ord en forsikring for, at du ikke mister værdifuldt indhold.

Hvorfor er det vigtigt med en backup?

En backup er vigtig, fordi dine billeder, dokumenter, videoer og musiksamling betyder noget for dig. Hvis du spilder kaffe i computeren eller taber den på gulvet, så er backuppen din redning. Uden en backup er det nemlig ikke muligt at genskabe de originale filer.

Hvor ofte laver I backup af mine filer?

Vi laver backup af alle dine brugermapper hver halve time, når du har en dukaPRO serviceordning. Husk – computeren skal være koblet til internettet, ellers fungerer din backupløsning ikke.

Er der grænser for, hvor meget data jeg kan få backet up?

Vi gemmer op til 20GB af dine data. Hvis du mod forventning opbruger al din plads, så ringer vi til dig, så du kan sortere i dine filer eller tilkøbe ekstra plads. Husk – computeren skal være koblet til internettet, ellers fungerer din automatiske backupløsning ikke.

Hvilke computermapper tager I backup af?

Vi laver automatisk backup af Musik-, Billeder-, Videoer-, Skrivebord- og Overførelser-mapperne. Vi gemmer ikke skjulte filer og mapper samt systemfiler. De hedder typisk noget i retning af ".exe” og ”.msi”

Hjælp! Hvordan gendanner jeg filer og data fra backup?

Først og fremmest tager du en dyb indånding. Tech it easy – du ringer til os, og så gendanner vi dine tabte filer og data for dig. Hvis du i al stress har glemt vores telefonnummer, så kommer den her: 77 34 18 18.

Hvor længe bevares data, efter jeg har slettet det?

Vi beholder data, efter du har slettet det på computeren, i tredive dage. Ja – du hørte rigtigt. Du kan faktisk gendanne slettede filer. Bare du kontakter os inden for tredive dage efter du har slettet dem.

Hvor lang tid tager det, at tager backup af min dukaPRO?

Det afhænger af din internethastighed og hvor stor datamængden er.

Eksempler på uploadhastigheder med 1 GB data:

2 Mbps = 1 time og 37 minutter
10 Mbps = 20 minutter
25 Mpbs = 7 minutter

Husk derfor, at lade din computer være tændt i et stykke tid, hvis du har lagt ny data ind på din computer.

Kaspersky Anti-Virus

Hvordan finder jeg min produktnøgle?

Du finder din Kaspersky Anti-Virus produktnøgle i dukaPRO-kontrolcenter. dukaPRO-kontrolcenter er placeret i proceslinjen nederst til venstre på din skærm. Den er formet som en firkant med et lille ’d’ inden i. Når du er logget ind, finder du din produktnøgle under ’Brugerkonto’.

Er Kaspersky aktiveret, når jeg tænder computeren første gang?

Nej – du skal først aktivere din produktnøgle. Se denne korte videoguide, der viser dig, hvordan du aktiverer Kaspersky på din dukaPRO.

Hvordan aktiverer jeg Kaspersky, når jeg har fundet min produktnøgle?

Se denne korte videoguide, der viser dig, hvordan du aktiverer Kaspersky på din dukaPRO

Hvilken version af Kaspersky er installeret på min dukaPRO?

Når du modtager din dukaPRO, er Kaspersky Anti-Virus installeret på forhånd. Du slipper for selv at installere den.

Hvad gør Kaspersky Anti-Virus egentligt på min computer?

Den scanner automatisk din dukaPRO for at finde trusler – herunder nye drive-by cryptomining-infektioner, der kan medføre alvorlig skade på din computers ydeevne. Hvis din computer bliver inficeret, hjælper Kasperskys teknologier dig med at redde og nulstille den.

Hvorfor siger Kaspersky, at den er voldsomt forældet?

Tech it easy – alt er som det skal være. Kaspersky går blot med livrem og seler. I udgangspunktet er Kaspersky sat til at opdatere automatisk, hvis computeren er tilsluttet strøm. Kaspersky opdaterer ca. 15-20 minutter efter opstart, men programmet reagerer næsten øjeblikkeligt efter opstart, hvis det er mere end et døgn siden den sidst opdaterede. Selv hvis der ikke er noget galt kan programmet derfor finde på at advare om, at det er forældet, også selvom programmet helt af sig selv vil løse problemet, hvis du bare lige venter lidt mere.

Det er muligt at ændre i Kaspersky indstillinger, så Kaspersky henter opdateringer selv, hvis din computer ikke er sat til strøm. Ring til os på 77 34 18 18, så sætter vi det op for dig i løbet af 5 minutter.

Hvorfor spærrer/advarer Kaspersky mod en hjemmeside eller program?

Det kan skyldes, at hjemmesiden eller programmet indeholder virus eller skadelig kode. Det kan også være Kaspersky, der er i tvivl om, hvorvidt stedet er sikkert. Normalt vil vi anbefale, at man undlader at benytte siden eller programmet, med mindre man er helt sikker på, at det er sikkert. Så kan man bede Kaspersky ignorere dette faresignal. Har du brug for hjælp til dette, kan du kontakte Kundeservice.

Microsoft Office 365

Hvorfor vælge Office 365 fremfor Office 2019?

Med Office 365 får du altid den seneste nye opdatering og kan samtidig arbejde på tværs af alle dine enheder. Er du for eksempel i gang med at skrive en sang på computeren, kan du skrive videre på sangen fra din Ipad.

Vælger du derimod Office 2019, køber du adgang til én version af de kendte Office-programmer. Du har ikke mulighed for at arbejde på tværs af enheder, og opdateringer af Office-programmerne følger ikke med. Hvis der kommer en opdatering, som forbedrer et eller flere af Office-programmerne, skal dette tilkøbes ved siden af.

Ud fra den frihed, der følger med i forbindelse med Office 365, har vi valgt, at Office 365 følger med, når du bestiller en dukaPRO

Hvad er Microsoft Office 365?

Microsoft Office 365 er en abonnementsløsning, der indeholder førsteklassesversionerne af alle de Office-programmer, du kender: Word, Excel, PowerPoint, OneNote, Outlook, Publisher og Access. Du har altid adgang til den seneste nye opdatering. Du kan installere alle programmerne på flere enheder, herunder PC’er, Macs, Android tablets, Android Telefoner, iPads og iPhones. Du har dermed mulighed for at arbejde på tværs af enheder, når som helst og hvor som helst.

Hvilken version af Office 365 er installeret på en dukaPRO?

Når du bestiller en dukaPRO, følger Office 365 personal med.

Hvordan aktiverer jeg Office 365 på min dukaPRO?

Det er super simpelt – men vi vil skåne dig for en lang smøre her. Du kan i stedet følge vores korte videoguide, som hurtigt og smertefrit guider dig igennem, hvordan du gør.

Hvor mange enheder kan jeg installere Office 365 på?

Med dukaPRO følger en Office 365 Personal licens med. Med denne licens kan du installere alle programmere på én computer, en tablet og en mobiltelefon.

Hvilke mobiltelefoner og tablets kan kører Office 365 apps?

Listen er lang! Vi refererer derfor til Microsoft Office egen hjemmeside, hvor du kan se alle de nørdede og tekniske specifikationer.

Kan personer med en tidligere version af Office åbne dokumenter, jeg har oprettet i Office 365?

Personer, der bruger Office 365, Office 2019, Office 2016, 2013, 2010 og 2007 samt Office til Mac 2011 og 2008, kan åbne og se dine dokumenter, men personer med en tidligere version skal muligvis installere en kompatibilitetspakke.

Hvad sker der med mine dokumenter, jeg har gemt i Onedrive, hvis jeg opsiger min dukaPRO?

Dokumenter, du har oprettet eller kopieret fra andre, tilhører dig, og du kan gemme dem lokalt på din dukaPRO, og/eller gemme dem online via en skytjeneste, f.eks. OneDrive. Når dit abonnement udløber, skifter dine Office-apps til skrivebeskyttet tilstand, hvilket betyder, at du stadig kan få vist eller udskrive dokumenter, men du kan ikke oprette eller redigere dem.

Hvad er Word?

Med Word har du mulighed for at oprette professionelle tekstdokumenter og finpudse eksisterende dokumenter via et intuitivt og simpelt interface. 

Hvad er Excel?

Excel giver dig mulighed for at oprette overskuelige grafer og tabeller. Excel er et must have, når budgetterne i hjemmet skal opdateres.

Hvad er PowerPoint?

Med PowerPoint får du muligheden for at slippe din kreative side løs og skabe smukke, effektive og fascinerende præsentationer til enhver lejlighed.

Hvad er OneNote?

OneNote har, hvad du skal bruge, uanset hvordan du strukturerer dine tanker. OneNote er med andre ord din nye digitale notesbog, som fungerer på tværs af alle enheder.

Hvad er Outlook?

Med Outlook kan du arrangere dine e-mails på en overskuelig måde, holde kalenderen opdateret og styre dine kontakter på en nem og intuitiv måde.

Hvad er Publisher?

Publisher giver dig uanet kreativt frirum til at kreere din næste indbydelse, folder eller noget helt tredje. Med Publisher er det kun fantasien, der sætter grænser.

Hvad er OneDrive?

Giver dig adgang til dine filer, hvor som helst - når som helst, med 1TB(1000 gigabyte) lagringsplads. OneDrive giver den ultimative frihed, til at dele dine filer på tværs af enheder.

Hvad er Skype?

Skype er en integreret del af Office 365, og giver dig 60 minutters taletid om måneden, så du kan ringe til mere end 60 forskellige destinationer over hele verden. Du har mulighed for at lave videoopkald til andre, der også har en Skype konto.    

Danmarks bedste kundeservice: Vi holder, hvad vi
lover, og vi bliver ved, til det virker

Vi hjælper med et smil, så ring til os på 77 34 18 18

Ring til os. Vi søger for, at du slipper for IT, der driller, og vi hjælper dig, hvis du har et spørgsmål til brugen af din computer.
Med en computer-løsning fra Duka har du ubegrænset adgang til IT support og fjernsupport, der bliver ved, til det virker. Du får en computer, der er lige til at gå til, og du har altid en at gå til, hvis du bliver i tvivl. Hos os findes der ingen dumme spørgsmål – kun dumme svar.

Hjælpen er altid lige ved hånden

Har du brug for hjælp undervejs, sidder vi klar på +45 77 34 18 18

Seneste nyheder, guides, tips og tricks

Spørgsmål og svar Ring mig op Kunde Service