Få svar på alle dine spørgsmål til dit SIM-kort
Koder
En PIN-kode er en kode til dit SIM-kort. Den er til som en sikkerhed, så andre ikke kan benytte dit SIM-kort, hvis du skulle miste din telefon. Du har modtaget din PIN-kode i en mail med emnet "Aktiver dit nye SIM-kort".
Hvis du ikke har ændret PIN-koden, kan du kontakte kundeservice og få mailen med koderne tilsendt igen.
Ja, du kan sagtens skifte din PIN-kode. Det kan du gøre, når du har indtastet den PIN-kode, du har fået tildelt automatisk, og dermed låst SIM-kortet op. Herefter skal du ændre PIN-koden inde i indstillinger på din telefon.
Ja, du kan godt fjerne din PIN-kode til dit SIM-kort, hvis du ønsker det. Dette gør du under indstillinger på din telefon.
Du kan til enhver tid slå PIN-koden på SIM-kortet til igen eller ændre den.
Vær opmærksom på, at PIN-koden er på SIM-kortet som en ekstra sikkerhed, og dette fjerner du ved at slå PIN-koden fra.
Du skal indtaste PIN-koden som en sikkerhed, så alle ikke bare kan bruge dit SIM-kort.
I de fleste tilfælde er der på din telefon en skærmlås, som du selv har valgt og indstillet. Det kan være både i form af en kode eller et mønster.
Denne kode er din personlige kode til din telefon, og har ikke noget at gøre med PIN-koden til dit SIM-kort.
Når du skifter dit SIM-kort, skal du højst sandsynligt indtaste denne kode inden, du bliver bedt om at indtaste PIN-koden til SIM-kortet. Vær derfor opmærksom på, om du skal taste enten koden til din skærmlås eller PIN-koden til SIM-kortet.
Hvis du er i tvivl, er du altid velkommen til at kontakte kundeservice på 77 34 18 18.
Hvis du indtaster en forkert PIN-kode 3 gange, skal du bruge din PUK-kode til at låse SIM-kortet op.
En PUK-kode er en kode, som du skal benytte, hvis du 3 gange indtaster en forkert PIN-kode. Så skal du benytte din PUK-kode for at låse SIM-kortet op.
Bemærk, at hvis du taster din PUK-kode forkert 10 gange spærres dit SIM-kort, og du skal have et nyt.
Ja, det kan du sagtens. Du skal bare ringe til kundeservice, så hjælper de dig.
Hvis du taster din PUK-kode forkert 10 gange spærres dit SIM-kort, og du skal have et nyt.
SIM-kort størrelser
Der findes tre størrelser SIM-kort. Nano-, Micro- og standard SIM-kort.
De helt gamle mobiler bruger standard SIM-kort. Hvis du fornyelig har skiftet trykknapmobilen ud med en splinterny smartphone, skal du til at bruge nano- eller mikro-SIM. Du modtager SIM-kortet i standard størrelse og du tilpasser størrelsen ved at trykke SIM-kortet ud til enten micro- eller nano-SIM.

Du skifter dit SIM-kort ved at åbne ind til hvor dit gamle SIM-kort sidder. Det er forskelligt fra telefon til telefon, men de fleste nyere telefoner har en SIM-skuffe, som kan åbnes med en SIM-nål som fulgte med telefonen, da du købte den. Når SIM-skuffen er åbnet, kan du tage det gamle SIM-kort ud og lægge det nye SIM-kort i, efter det er trykket ud i den passende størrelse.
Er du i tvivl, kan du finde guides til nogle af de mest almindelige telefoner her: Skift dit SIM-kort

Der findes tre størrelser SIM-kort: Nano, Micro og Standard. Vores SIM-kort kan klikkes ud i præcis den størrelse som passer i din telefon. Den dag du skal skifte dit SIM-kort, tager du blot dit gamle simkort ud af din telefon. Herefter klikker du den tilsvarende størrelse ud på dit nye SIM-kort.

Ja, du kan godt ændre det, selvom du har klikket en forkert størrelse ud.
Vores SIM-kort kommer i tre størrelser, som kan samles og skilles ad alt efter, hvilken størrelse der passer til din telefon. Hvis du er kommet til at klikke en for lille størrelse ud af kortet, kan du sagtens samle dem igen. Du skal blot lægge kortene sammen og give dem et lille tryk, så de sidder fast i hinanden igen.
Hvis du ikke skal bruge en SIM-nål til at skifte dit SIM-kort, er det formentlig fordi, at din telefon har SIM-kortet siddende inde bag bagklappen af telefonen.
Derfor skal du tage bagklappen af, og muligvis have batteriet ud, for at kunne skifte SIM-kortet. Hvordan du præcist skal gøre, afhænger af din telefontype.
Se mere i vores guide til skift af SIM-kort her.
Hvis du er i tvivl, så find guiden som fulgte med telefonen, da du købte den, eller kontakt vores kundeservice på 77 34 18 18, så vil vi gøre det bedste for at hjælpe dig.
SIM-kortet
SIM-kortet sendes til din hjemme-adresse, som den er registreret i folkeregistret. Det bliver sendt med PostNord.
Hvis du har bestilt et nyt nummer hos os, virker dit SIM-kort, når du modtager det med posten.
Hvis du har flyttet dit nummer over til os, virker dit SIM-kort den dag, der er oplyst i e-mailen, som vi har sendt til dig.
Hvis du fra dit tidligere teleselskab har en binding på dit abonnement, skal du være opmærksom på, at SIM-kortet først virker, når bindingsperioden er ovre.
Hvis ikke du får skiftet dit SIM-kort, vil du vil ikke kunne modtage opkald, SMS'er og i det hele taget bruge din telefon, da dit gamle SIM-kort ikke virker længere. Så skynd dig at få sat dit nye SIM-kort i telefonen.
Hvis du skifter dit SIM-kort før den dato, vi har oplyst dig om, vil du ikke kunne bruge din telefon, da SIM-kortet ikke er aktiveret endnu. Du kan stadig tænde din telefon, men du kan ikke benytte data, ringe eller sende SMS'er.
Hvis du forsøger at ringe, vil du blot få en besked om, at der ikke er fundet et netværk.
Der kan være flere muligheder.
- Sørg for at SIM-kortet vender rigtigt. I nogle mobiler kan SIM-kortet vende på forskellige måder, selvom kun én måde er rigtig.
- Hvis SIM-kortet vender rigtigt, men stadig ikke virker, så er kortet sandsynligvis defekt.
- Dit nummer er endnu ikke flyttet til Duka, vi har sendt en SMS med den dato dit nummer flytter over på dit nye SIM-kort.
Hvis dit SIM-kort stadig ikke virker, og du har behov for at bestille et nyt SIM-kort, skal du ringe til vores kundeservice på 77 34 18 18.
Ja , det kan du sagtens.
Hvis du fornyelig har skiftet din gamle mobil ud med en splinterny smartphone, så skal du muligvis bruge et SIM-kort i en anden størrelse, end du plejer. Hvis du skal bruge et mindre SIM-kort, så skal det prikkes ud af dit nuværende kort. Skal du bruge et større SIM-kort, skal du have fat i en SIM-kort adapter.
Vi har lavet en række guides til hvordan man skifter SIM-kortet i de mest almindelige telefoner, disse guides kan du finde her: Guide til at skifte dit SIM-kort
Du kan altid ringe til kundeservice på 77 34 18 18, så vil vi forsøge at hjælpe efter bedste evne, og guide dig, så du kan få skiftet dit SIM-kort.
SIM-kortnummer
SIM-kortnummeret står på selve SIM-kortet. Et dansk SIM-kortnummer starter altid med 8945, og er mellem 11-20 cifre langt.
Du kan også finde SIM-kortnummeret i mailen fra os med din PIN-kode "Aktiver dit nye SIM-kort", som du modtog fra os, da du købte dit abonnement.
På de fleste mobiler er det også muligt at finde ICC-nummeret under "Indstillinger" på telefonen.
Med en Iphone skal du gøre følgende:
- Naviger til "indstillinger" på telefonen.
- Rul ned indtil du finder "generelt" og tryk på den.
- Find og tryk på "om".
- Find "ICCID". Nummeret som står udfor her, vil være dit SIM-kortnummer.
Du er også altid velkommen til at kontakte kundeservice på 77 34 18 18, som kan hjælpe dig med nummeret.
ICC nummeret er SIM-kortnummeret og skal bl.a. bruges, når du skal flytte dit nummer over til os.
Bestil og aktivér nyt SIM-kort
Hvis du har behov for at bestille et nyt SIM-kort, skal du ringe til kundeservice på 77 34 18 18, så hjælper vi dig med at bestille et nyt.
Hvis du har bestilt et nyt SIM-kort (fx i forbindelse med at du har mistet din telefon), skal du aktivere dit nye SIM-kort. Dette gør du ved at ringe til kundeservice på 77 34 18 18.
Når SIM-kortet er aktiveret, skal du benytte den nye PIN-kode, som du har modtaget på e-mail fra os.
Hvis du har købt et nyt abonnement hos os, skal du ikke aktivere dit SIM-kort.