Trustpilot
+45 77 34 18 18

Vilkår for kunder med dukaTALE

Vilkår for kunder med dukaTALE


dukaTALE er en service der leveres af Duka A/S, med afsæt i et nært samarbejde med Telia Danmark A/S.


Det betyder at Duka på nogle områder ikke kan tilbyde de samme forretningsbetingelser, som brugeren har haft hos andre selskaber. Disse vilkår beskriver de forhold som er gældende for et dukaTALE abonnement, og som ikke er omfattet af Dukas øvrige betingelser.


Nummerflytning


Ejerskab af nummer


Når du opretter et dukaTALE abonnement og flytter dit nummer, skal du være opmærksom på at dit nummer skifter status til et erhvervsnummer. Det er herefter Duka A/S der står som juridisk ejer af nummeret. Alle numre der porteres til duka A/S. Registreres med navn og adresse på brugeren, der til enhver tid har ret til at flytte nummeret til en anden mobiludbyder, herved går det juridiske ejerskab tilbage til brugeren. 


Udportering


I forbindelse med nummerflytning fra Duka A/S til anden udbyder, vil det være nødvendigt at udfylde en skriftlig fuldmagt gennem det selskab du ønsker at flytte dit nummer til. Ellers risikerer du at din nummerportering bliver afvist af Telia da Duka ikke kender dit ønske om portering og dermed kan underrette Telia der administerer dukaTALE. Det anbefales derfor at du i forbindelse med dit ønske om at skifte fra Duka, kontakter dit ønskede mobilselskab og beder dem om en privat fuldmagt til nummerflytningen. Er du i tvivl kan du kontakte os på 77 34 18 18, så hjælper vi dig gerne. 


Roaming i EU


Den 15. juni 2017 trådte EU's nye regler om roaming i udlandet i kraft. 
Det vil sige, at du har samme minut-, sms- og datatakster i EU som i Danmark, såfremt du er periodisk rejsende i EU og har et stabilt tilhørsforhold til Danmark. 
Hertil gælder følgende begrænsninger 
Dokumentation for tilhørsforhold til Danmark: 
Duka kan ved aftaleindgåelsen, eller på et senere tidspunkt, kræve dokumentation for, at du 
har hjemstedsadresse i Danmark, eller at du har en anden fast tilknytning til Danmark, som medfører hyppige eller længerevarende ophold i Danmark. Kan du ikke fremlægge sådan dokumentation, kan Duka spærre for adgang til at roame i EU. 
50 % reglen: 
Hvis du rejser meget i EU, skal du være opmærksom på 50 % reglen. Den betyder nemlig, at du skal opholde dig mindst 50 % af tiden i Danmark, i en rullende periode på fire måneder. 
Hvis dit primære forbrug (herunder tale, sms, mms og data) ikke foregår i Danmark, så 
underretter vi dig. 
Herefter har du 14 dage til at ændre forbrugsvaner, sker dette ikke, opkræver vi dig 
den særlige EU forbrugstakst. 
Det samme gælder, hvor dit SIM-kort er inaktivt i længere perioder og primært anvendes 
til roaming, eller du har indgået aftale om flere mobilabonnementer og bruger abonnementerne, og de tilhørende SIM-kort, successivt til roaming. 
Databegrænsning: 
Når du rejser i EU, skal du være opmærksom på, at der er et loft for, hvor meget data du kan bruge, hvilket fremgår af betingelserne i dit abonnement. Du kan se, hvor meget data du kan benytte 
i EU her: https://www.dukapc.dk/produkter/mobilabonnement/ 
Du behøver ikke være bekymret for ekstra omkostninger, når du rejser i EU, da du ikke har mulighed for, at bruge mere data end loftet i dit abonnement tillader.  


Fakturering af merforbrug i udlandet


Fakturering


Fakturering af forbrug sker altid på baggrund af de forbrugsoversigter, Duka modtager fra Telia, som vi bruger som serviceprovider. Forbrugsoversigten bygger på de oplysninger, Telia har fra egne master, og de oplysninger, Telia modtager fra andre teleudbydere i Danmark og udlandet. Oversigt over kundens forbrug fremsendes sammen med opkrævningen, og en mere detaljeret forbrugsoversigt kan fremsendes ved henvendelse til Kundeservice. Der kan være nogle dages behandlingstid på en sådan anmodning.


Kundens ansvar


Udgangspunktet er altid, at kunden selv er ansvarlig for, hvor simkortet befinder sig, og om den telefon, det benyttes i, er indstillet hensigtsmæssigt og fungerer korrekt.
Derfor forholder Duka sig ikke til, om simkortet har siddet i en telefon, hvor dataroaming har været slået fra, eller flytilstand har været slået til. På samme måde er det kundens ansvar, hvilket netværk telefonen forbinder til. Det gælder også, hvis telefonen har benyttet en telefonmast i et andet land, end det land telefonen rent fysisk har befundet sig i.


Da kunden selv er ansvarlig for, hvordan det simkort, Duka har stillet til rådighed for kunden, bliver benyttet, forholder Duka sig ikke til, om kunden selv har stået for det forbrug, der afregnes for. Regninger eftergives derfor kun, hvis der enten er tale om åbenlyst forkerte data, eller der er tale om kriminelt misbrug foretaget af tredjepart, og dette misbrug er politianmeldt, så der i stedet kan gøres krav gældende mod denne tredjepart.


Åbenlyst fejlagtige data kan for eksempel være aktiviteter foretaget på et tidspunkt, hvor der endnu ikke har været noget kundeforhold mellem Duka og kunden, og kunden derfor endnu ikke har fået tilsendt et simkort, eller aktiviteter, der rent geografisk må anses for umulige, fordi der indenfor kort tid er registreret forbrug i lande, der ligger så langt fra hinanden, at simkortet umuligt kan have været brugt i begge.


 


Klageadgang


Det er vigtig for os, at du har en god oplevelse med Duka, og vi er derfor altid interesserede i at hjælpe dig. Vi vil derfor også, i overensstemmelse med lovgivningen, gøre dig opmærksom på dine klagemuligheder.


Hvis du er utilfreds med en vare eller serviceydelse, er du altid velkommen til at ringe til vores kundeservice. Det er også muligt at indgive en mere officiel klage over en vare eller serviceydelse. Denne kan indgives til Konkurrence-og Forbrugerstyrelsens Center for Klageløsning, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby, eller via hjemmesiden www.forbrug.dk.


EU-Kommissionens online klageportal kan også anvendes til at indgive en klage. Der er særlig relevant, hvis du er forbruger med bopæl i et andet EU-land. Klagen kan indgives her: http://ec.europa.eu/odr. Ved indgivelse af en klage kan du angive vores e-mail adresse: info@duka.dk.


 


Forbehold og ansvarsfraskrivelse


Duka A/S tager forbehold for eventuelle afgiftsændringer, pris- og korrekturfejl, tekniske fejl, udsolgte varer og force majeure, herunder arbejdskonflikt og mangler ved eller forsinkelse af leverancer fra underleverandører.

Fandt du ikke det, du søgte?

Det kan ske, at der er noget, vi har overset? Vi svarer gerne på stort og småt og sidder klar på +45 77 34 18 18

Seneste nyheder, guides, tips og tricks

Spørgsmål og svar Kunde Service