Sådan handler du trygt på nettet

Undgå faldgruber, og beskyt dig selv mod falske netbutikker
Ditte fra Marketing
Ditte fra Marketing
Forfatter, oktober 2025

At handle online kan være en nem og praktisk løsning.  Man undgår at stå i kø, lede efter parkeringspladser og tage stilling midt i butikslarmen. Onlinehandel gør det også muligt at få varen leveret direkte til døren, hvilket er en stor fordel for mange. Men samtidig er det vigtigt at være opmærksom på de faldgruber, der følger med.

For der er desværre også en bagside. Flere og flere danskere bliver hvert år snydt, når de handler online. Ifølge Forbrugerombudsmanden er et af de store problemer, at mange netbutikker udgiver sig for at være danske. De bruger danske tekster, danske flag og danske hjemmesideadresser for at virke troværdige, men lever ikke op til den danske lovgivning. Det betyder, at man som kunde kan blive vildledt, selv når alt på overfladen ser rigtigt ud.

Bliver man snydt, kan det få flere konsekvenser:

  • Man risikerer at miste sine penge
  • Varen bliver ikke leveret, eller den afviger væsentligt fra det, du har bestilt fx hvis den er defekt, beskadiget eller ikke lever op til beskrivelsen.
  • Det er ofte meget vanskeligt at få fat i butikken bagefter
  • Man står uden den beskyttelse, man ellers ville have haft som dansk forbruger

Når først skaden er sket, kan det være både tidskrævende og frustrerende at forsøge at rette op på situationen. Derfor anbefaler vi, at du forholder dig kritisk og kontrollerer netbutikken, før du gennemfører et køb. Det kan virke som en lille indsats, men det kan spare dig for både bøvl, bekymringer og uforudsete udgifter.

Med nogle enkle forholdsregler kan du undgå de fleste faldgruber. Det handler ikke om at mistænkeliggøre alle onlinebutikker, men om at handle med omtanke.

7 råd til at handle sikkert på internettet

Hvis det er første gang, du handler i en netbutik, anbefaler vi, at du bruger nedenstående råd som en tjekliste, før du gennemfører købet. Det giver dig bedre mulighed for at vurdere, om butikken er troværdig, og om du derfor trygt kan handle der uden at risikere uventede problemer bagefter.

1. Tjek, hvem du handler med, og hvor virksomheden hører hjemme

En troværdig netbutik vil altid gøre det tydeligt, hvem de er. Derfor skal du som det første sikre dig, at du nemt kan finde følgende oplysninger på siden:

  • Virksomhedens navn og fysiske adresse
  • Telefonnummer og e-mailadresse
  • CVR-nummer

OBS: Mange svindelsider forsøger at skjule disse oplysninger eller oplyser forkerte informationer, som ikke kan verificeres. Hvis der kun er en kontaktformular og ingen mulighed for at se, hvem der reelt står bag, bør du undlade at handle dér.

Du kan tjekke CVR-nummeret på cvr.dk, og se om virksomheden reelt eksisterer.

2. Vær kritisk overfor danske flag, .dk-adresser og dansk tekst

Mange udenlandske hjemmesider udgiver sig for at være danske. De bruger ofte:

  • Dansk sprog (maskinoversat)
  • Dansk valuta
  • en .dk-hjemmesideadresse
  • Danske flag og billeder med danske omgivelser

Men i virkeligheden er der ofte tale om virksomheder uden for EU, som ikke overholder danske regler og forbrugerbeskyttelse.

Ifølge Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse fra oktober 2025 er det stadig et udbredt problem, at forbrugere bliver snydt af netbutikker, der “ligner” danske – men ikke er det.

3. Kig efter e-mærket

Når en netbutik har e-mærket, betyder det, at butikken:

  • Overholder dansk lovgivning
  • Har styr på datasikkerhed og betalingsløsninger
  • Tilbyder adgang til gratis juridisk hjælp, hvis der opstår en tvist

E-mærket er et kvalitetsstempel og kan være med til at give ekstra ro i maven. Du kan se en opdateret liste over e-mærkede butikker på emaerket.dk.

4. Vær særlig opmærksom på handelsbetingelser og returnering
Ifølge Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse fra oktober 2025 bliver mange forbrugere stadig snydt af netbutikker, som ligner danske, men ikke er det. Et gennemgående problem er, at returnering kun kan ske til et udenlandsk lager, ofte uden at det fremgår tydeligt i handelsbetingelserne. Det kan betyde, at du:

  • Selv skal betale dyr returfragt til fx Asien eller Østeuropa
  • Ikke får pengene retur, men kun et tilgodebevis
  • Har begrænset eller ingen adgang til dansk forbrugerbeskyttelse

Tjek derfor altid, hvor varen skal returneres til, og om du kan komme i kontakt med butikken. Det bør fremgå klart i handelsbetingelserne – gør det ikke det, bør du overveje at handle et andet sted.

5. Brug andres erfaringer

Søg på butikkens navn på Trustpilot eller Google, før du handler. Anmeldelser fra andre kunder kan give dig et indtryk af, hvordan butikken håndterer ordrer, kundeservice og reklamationer. Vær særligt opmærksom på følgende:

  • Mange enslydende positive anmeldelser på kort tid
  • Kunder, der aldrig har modtaget deres vare
  • Manglende mulighed for at returnere eller få kontakt med butikken

Brug andres erfaringer, da de kan hindre dig i at gennemføre et køb i en netbutik, hvor du vil få bøvl og besvær efterfølgende.

6. Vær opmærksom på sikker betaling

Når du betaler online, skal forbindelsen være krypteret. Det betyder, at dine oplysninger er beskyttet mod uvedkommende. Tjek derfor altid, at:

  • Der er en hængelås i adressefeltet
  • Webadressen starter med https og ikke kun http

Undgå at betale via bankoverførsel eller mobile betalingstjenester, hvor du ikke hvor du ikke har den samme beskyttelse. Brug altid dit betalingskort – og gerne et kreditkort, så du har mulighed for at gøre indsigelse, hvis der opstår problemer.

7. Gem dokumentation, og læs kvitteringen grundigt

Når du har gennemført et køb, bør du altid:

  • Gemme kvitteringen (både digitalt og eventuelt udskrevet)
  • Læse bekræftelsen igennem og sikre, at oplysningerne stemmer
  • Tage skærmbilleder af ordrebekræftelsen, hvis du er i tvivl

Det giver dig dokumentation, hvis varen ikke bliver leveret, er beskadiget eller du fortryder købet.

Vi håber, at rådene her på siden har givet dig et godt overblik over, hvad du skal være opmærksom på, og at de kan hjælpe dig med at undgå de butikker, hvor tingene ikke er, som de burde være.

Når du følger tjekpunkterne, mindsker du risikoen for at ende med at handle det forkerte sted, og du står langt bedre rustet til at træffe et trygt valg.

Det handler ikke om at være skeptisk overfor alt og alle, men om at tage sine forholdsregler.

Mangler du hjælp eller rådgivning til at handle på nettet?

Så lad os hjælpe og vejlede dig. For kun 299 kr. kan du få venlig og generel hjælp fra vores IT-supportere. Hos Duka har vi mere end 13 års erfaring og over 100.000 opkald hvert år, hvor vi hjælper danskerne med deres IT-problemer. Derfor tør vi godt love dig, at vi også kan hjælpe dig med din computer. Med vores hjælp kan du komme videre og få løst dine ting.

Det siger andre kunder om at være kunde hos Duka

Spørgsmål om Duka

Duka har siden 2011 hjulpet tusindvis af kunder med IT-problemer og besvarer hvert år mere end 100.000 opkald. 

8 ud af 10 kunder giver Duka karakteren 9 eller 10 på en skala fra 1-10. Det gør de blandt andet, fordi vi løser mere end blot deres IT-problem. Vi giver dem også råd og vejledning, der gør dem trygge ved at bruge deres computer.

Vi hjælper dagligt vores kunder med mange forskellige typer af spørgsmål og fjerner deres tvivl med vores grundige vejledning og udførlige svar.

Vi gør en dyd ud af at være der for vores kunder og holder os opdateret på nutidens elektronik.

Hos Duka er ingen spørgsmål for store eller for små. Vi hjælper dig med de tekniske spørgsmål om din computer, telefon, iPad eller printer, ligesom vi giver dig råd og vejledning om brugen af programmer og de ting, du gerne vil bruge dine elektroniske genstande til.

Når dine IT-problemer opstår, kan du blot ringe til Duka på telefon 77 34 18 18 eller sende os en e-mail på kundeservice@duka.dk.

Udover at hjælpe med en løsning over telefon eller mail, kan vi også hjælpe dig ved at fjernstyre din computer – naturligvis med din godkendelse.

Som kunde hos Duka får du ubegrænset adgang til hjælp af vores kyndige kundeservice.

Med et serviceabonnement hos Duka får du ubegrænset adgang til IT-hjælp.

Vi har flere forskellige serviceabonnementer.

  • Supportabonnement
  • Mobilsupport
  • iPad-support

Supportabonnement

Vores kompetente medarbejdere hjælper dig med dit problem, så du får den hjælp, du har brug for her og nu, og samtidig slipper for at forstyrre familie og venner. Hos Duka er ingen spørgsmål forkerte.

  • Fri adgang til vores brugervenlige kundeservicemedarbejdere, der sidder klar ved telefonen til at hjælpe dig med dine PC-problemer
  • Ubegrænset IT-hjælp 6 dage om ugen
  • Råd og vejledning til brug af din computer og dens programmer
  • Teknisk support, hvis din computer ikke virker, du skal have installeret et nyt program eller tilsluttet en printer
  • Hjælp til brug af din computer og de programmer, du har på den
  • Fjernstyring af din computer, hvis du ønsker det. Så kan vi se med på skærmen og nemt guide dig til en løsning

Mobilsupport 

Mobilsupport giver dig adgang til support til din telefon 6 dage om ugen, året rundt - uanset problemets omfang. 

  • Fri adgang til vores brugervenlige kundeservicemedarbejdere, der sidder klar ved telefonen til at hjælpe dig med dine telefonproblemer
  • Ubegrænset mobilsupport 6 dage om ugen
  • Råd og vejledning til brug af din telefon og dens programmer
  • Teknisk support, hvis din telefon ikke virker
  • Hjælp til brug af din telefon og de programmer, du har på den

iPad-support 

iPad-support giver dig adgang til support til din iPad 6 dage om ugen, året rundt – uanset problemets omfang.

  • Fri adgang til vores brugervenlige kundeservicemedarbejdere, der sidder klar ved telefonen til at hjælpe dig med dine iPadproblemer
  • Ubegrænset iPad-support 6 dage om ugen
  • Råd og vejledning til brug af din iPad og dens programmer
  • Teknisk support, hvis din iPad ikke virker
  • Hjælp til brug af din iPad og de programmer, du har på den

Med adgang til Dukas venlige kundeservice får du konkrete og kyndige svar på dine spørgsmål. Hos os er ingen spørgsmål for store eller små. 

Det er vores ønske at gøre det sikkert og nemt for dig at bruge din elektronik, så du kan bruge tid på lige det, du vil, uden at være besværet af IT, der driller.

Vil du også føle dig tryg, når du navigerer i den digitale verden, kan du blive kunde hos Duka allerede i dag.

Ring til vores kundeservice på tlf. 77 34 18 18 og find ud af, hvad netop du har brug for af serviceabonnement eller IT-produkt.

Vores dansktalende kundeservice vil vejlede dig til, at finde en løsning ud fra dine behov.

Du kan også blive kontaktet af Duka ved at udfylde vores kontaktformular på www.duka.dk.

Digital sikkerhed er en topprioritet for Duka, og derfor kan du også vælge at lade os tage os af sikkerheden på din computer.

Der sker via et program, der beskytter din computer mod virus og sikrer dine personlige data som filer og billeder.

Det er vigtigt at føle sig tryg, når man skal have en ny computer.

Det kan du hos Duka, hvor vi har gjort det nemt for dig at finde den computer, der passer bedst til dig, din hverdag og dine behov. Det har vi gjort ved at have et nøje udvalgt sortiment af brugervenlige HP-computere.

Derudover sørger vi for at forberede din computer, før den når frem til dig. Vi installerer de nødvendige programmer og fjerner alt reklamesoftware, så din nye computer er klar til brug lige fra starten, og du undgår generende pop-ups.

Tilmelding til Dukas nyhedsbrev

Modtag vores nyhedsbrev med konkrete råd, anbefalinger om mobiltelefoni, computere, IT-sikkerhed og andre nyttige oplysninger, der kan hjælpe dig i hverdagen. Du vil selvfølgelig også modtage rabatter og andre fordele.

Du vil høre fra os en til to gange om måneden, og du kan altid afmelde dig, hvis du ønsker det.

Danmarks venligste kundeservice

Hos os bliver du mødt af vores venlige og imødekommende kundeservice, der altid er klar til at give dig den hjælp, du har brug for. Hos os er ingen spørgsmål for store eller for små, og vi bliver ved dig, til du føler dig tryg og glad.

Dansk virksomhed +13 års erfaring

Vi ønsker at bidrage til, at vores kunder kan føle sig trygge og navigere sikkert i den digitale verden – uanset deres baggrund. Det gør vi på grundlag af mere end 13 års erfaring og over 100.000 opkald hvert år, hvor vi hjælper danskerne med deres IT-problemer.

100% tilfredshedsgaranti

Med vores mange års erfaring er vi overbeviste om, at vi kan hjælpe dig – både med køb af produkter, og når du har bøvl med din elektronik. Hvis du ikke synes, at vi har levet op til dine forventninger, så finder vi sammen en løsning - det er vores garanti til dig.