Generelle forretningsbetingelser

Nedenstående forretningsbetingelser gælder for alle aftaler med Duka A/S (herefter Duka), medmindre en anden skriftlig aftale er indgået i forbindelse med en handel.

Vær opmærksom på, at for mobiltelefoni og mobilt bredbånds abonnement gælder der specielle betingelser. Har du en computer på abonnement, gælder der også specielle betingelser for det.

Forretningsbetingelser for mobiltelefoni og mobile bredbånd

Forretningsbetingelser for udstyr på abonnement

Generelle forretningsbetingelser

Generelle oplysninger om Duka

Duka A/S

CVR 32834655

Omega 5, 8382 Hinnerup

Email: info@duka.dk

Tlf. +45 77 34 18 18

Ejerforhold

Duka A/S er et datterselskab af

DUKA GROUP A/S.

Omega 5, 8382 Hinnerup

CVR 19433692

1. Generelle vilkår for kunder hos Duka A/S

Din aftale med Duka A/S (herefter Duka) består af dit mundtlige samtykke og/eller Dukas elektroniske ordrebekræftelse, der viser, hvad du har købt hos Duka.

Du skal være mindst 18 år og myndig for at indgå en abonnementsaftale.

Disse generelle betingelser finder anvendelse på alle Dukas serviceordninger og tjenester, medmindre andet er angivet i de specifikke betingelser, der knytter sig til eventuelle andre abonnementer eller tillægstjenester, som du har valgt. Når du køber et abonnement eller andre løbende ydelser hos Duka, accepterer du samtidig Dukas betingelser for serviceabonnementer, som vi forudsætter, at du har læst forud for købet.

Dukas generelle betingelser finder anvendelse, medmindre andre er beskrevet i produkt- eller ydelsesspecifikke betingelser (eks. mobiltelefoni eller lejeaftaler).

Medmindre andet er specifikt oplyst, er alle priser på vores hjemmeside (www.duka.dk) inkl. moms. Evt. yderligere omkostninger, eks. fragt eller klargøringsydelser, vil fremgå særskilt og tydeligt at din ordreoversigt. For abonnementsydelser vil prisen pr. måned normalt være vist, medmindre andet specifikt fremgår.

Det bemærkes, at Duka tilbyder selvbetjeningsmuligheder til visse produkt- og servicekategorier, hvor kunden selv kan vælge forskellige tilkøbsmuligheder. Vælger kunden et tilvalg via selvbetjening, vil dette naturligvis påvirke kundens samlede omkostning.

Duka beskæftiger sig med services og IT-løsninger, der understøtter den digitale hverdag. Der findes et væld af tillægsydelser på markedet, leveret af 3. part, som kan medføre yderligere omkostninger for kunden, eks. streaming tjenester og softwareløsninger. Disse omkostninger er Duka uvedkommende.

Hertil skal det bemærkes, at Duka naturligvis har ansvaret for at sikre at tillægsydelser, som Duka tilbyder, fungerer hensigtsmæssigt sammen med andre Duka-løsninger. Omvendt vil Duka være behjælpelig med funktionen i 3. parts tillægsydelser, men er ikke ansvarlig herfor. Her henvises til 3.parts-leverandøren.

Læs også om vores persondatapolitik her

2. Generelt om betaling af serviceabonnementer samt kontantkøb

Alle abonnementer og serviceordninger betales enten månedsvist forud eller kvartalsvist forud. Serviceabonnementer vil normalt være kvartalsvise og lejeaftaler samt teleaftaler vil normalt være månedsvise. Dette vil fremgå af det enkelte abonnement. Bemærk: Den første regningsperiode lige efter oprettelse eller ændring af abonnementet kan afvige herfra, men efterfølgende opkrævninger vil være for en periode på enten en eller tre måneder.

Du kan for betaling af lejeydelser, serviceabonnementer o. lign. vælge imellem betaling med kreditkort, MobilePay Subscription og via tilmelding til Betalingsservice.

www.duka.dk kan du betale med MobilePay, Dankort samt en række andre betalingskort og betalingsmuligheder – den fulde liste finder du i vores webshop.

For abonnementsbetaling er det gebyrfrit at betale med kreditkort eller Mobile Pay Subscription. Abonnementsbetaling på Betalingsservice (PBS) pålægges et gebyr på 9,75 kr. og betaling via girokort (faktura) pålægges et gebyr på 50 kr. pr. girokort.

Hvis du ifm. vores opkrævning af dine løbende services og abonnementer undlader at betale rettidigt, vil du modtage en påmindelse på e-mail og/eller sms.

Hvis du fortsat undlader at betale, vil der blive opkrævet et rykkergebyr, der lægges til udestående. Ydermere forbeholder Duka sig retten til at spærre eller lukke for de services eller tjenester, du abonnerer på, hvis du ikke betaler rettidigt. Duka A/S kan desuden indberette dig til et kreditoplysningsbureau i henhold til lov om private registre m.v., og eventuelle inkassoomkostninger skal kunden betale.

Betaling i webshop og ved telefonisk bestilling

Ved betaling med kreditkort vil betalingen normalt kunne godkendes den førstkommende hverdag, og varen afsendes, digitalt eller fysisk, samme eller næste hverdag. Ved betaling med MobilePay Subscription vil der gå op til 2 hverdage, før betalingen kan godkendes, og varen bliver afsendt, digitalt eller fysisk.

Særligt for kreditkortbetaling gælder:

Der kan betales med Dankort, MasterCard, Visa, American Express og visse Debitkort.

Hvis en betaling ikke kan gennemføres, f.eks. fordi betalingskortet er udløbet, vil du blive informeret om den manglende betaling og samtidig få mulighed for at ændre kortoplysningerne.

I et løbende abonnement giver du tilladelse til, at betaling for efterfølgende abonnementsperioder faktureres eller trækkes automatisk via det betalingsmiddel, du har oplyst ved købet eller til Duka Kundeservice.

Det er dit ansvar som kunde, at enhver omkostning kan debiteres fra dit valgte betalingsmiddel, ellers kan det blive anset som misligholdelse.

Der lagres ingen følsomme betalingsoplysninger (som kortnummer, udløbsdato og kontrolcifre) hos Duka. Betalingsoplysningerne krypteres på betalingssiderne hos Dukas betalingsudbyder QuickPay, som er PCI-certificeret.

3. Levering

Duka tilbyder som udgangspunkt levering med PostNord i Danmark til din privatadresse, medmindre en anden leveringsadresse er aftalt. Hvis du ikke er hjemme på leveringstidspunktet ved levering med PostNord, kan herefter varen afhentes på nærmeste pakkeshop den efterfølgende dag.

Undtagelsesvist kan visse varetyper også blive leveret med GLS. Uanset hvem der leverer din vare, vil det dog ikke betyde nogen meromkostninger for dig.

Forventet leveringstid er 1-3 arbejdsdage med forbehold for restordre. I tilfælde af restordre vil du blive kontaktet af vores kundeservice for at aftale nærmere, fx ombytning til en anden vare eller annullering af købet. Hvis der er indgået en særlig aftale om klargøring af produktet, f.eks. overførsel af data til en ny computer, vil dette evt. forlænge leveringstiden, dog højst op til 7-14 arbejdsdage.

Duka bærer ansvaret for varerne, indtil du har modtaget dem. Vi leverer kun i Danmark, dog ikke Grønland og Færøerne.

Levering af digitale ydelser, IT- serviceydelser samt IT-sikkerheds- og dataydelser, vil normalt være samme hverdag, hvis ikke øjeblikkeligt.

4. Fortrydelsesret og returnering

Når du handler på nettet, har du 14 dages fortrydelsesret. Fortrydelsesretten gælder fra den dag, du modtager din vare eller serviceydelse.

For at gøre brug af denne fortrydelsesret skal du kontakte os inden udløb af de 14 dage og give besked om, at du ønsker at returnere varen, enten telefonisk på tlf. 77 34 18 18 eller via mail til kundeservice@duka.dk. Herefter vil vi konkret aftale med dig, hvordan varen skal returneres.

Fortrydelsesretten kan frafalde tidligere end 14 dage, eksempelvis ved køb af en serviceydelse såsom IT support, som du som kunde har taget i anvendelse, ved at Duka allerede har udført en telefonisk eller digital IT support til kunden.

For Dukas øvrige services og ydelser gælder forskellige fortrydelsesforhold. Læs mere om det i de respektive afsnit, eks. vedr. mobiltelefoni og lejeprodukter.

Når du sender en vare retur til os, er du ansvarlig for, at varen er pakket forsvarligt ind. Varen skal returneres i væsentligt samme stand, som du har modtaget den, dvs. der må ikke være synlige tegn på slid eller fysiske skader, og den skal returneres i samme emballage, som du modtog den i. Hvis varen returneres i forringet stand, kan du kun få en del af købsbeløbet tilbagebetalt, alt efter varens handelsmæssige værdi.

Bemærk at visse forbrugsvarer, såsom blækpatroner, tages kun retur, hvis varen ikke er i plomberet og ubrudt stand.

Du skal selv, som kunde, betale fragtudgifter ifm. et fortrudt køb

Vær derfor opmærksom på at gemme varens originale emballage, hvis du overvejer at fortryde købet, da emballagen i mange tilfælde udgør en væsentlig del af varens værdi. Det er også nyttigt at gemme original emballage i tilfælde af en reklamationssag på et senere tidspunkt.

Hvis du har bestilt flere varer på samme ordre, har du mulighed for at fortryde købet af én eller flere varer, selvom de er købt samlet. Hvis varerne er omfattet af et kampagnetilbud eller en mængderabat, har du dog ikke mulighed for kun at fortryde købet delvist og returnere enkelte varer.

Hent standardfortrydelsesformularen her.

4.1 Tilbagebetaling

Hvis du fortryder dit køb, får du naturligvis det beløb, du har indbetalt til os, tilbage. I tilfælde af en værdiforringelse, som du hæfter for, fratrækkes denne købsbeløbet.

Vi refunderer din betaling uden unødig forsinkelse og under alle omstændigheder senest 14 dage fra den dato, hvor vi har modtaget din vare retur. Vi gennemfører en sådan tilbagebetaling med samme betalingsmiddel, som du benyttede ved den oprindelige transaktion, medmindre der er aftalt andet.

Hvis varen er købt hos en forhandler, er det også her, du får pengene tilbagebetalt, når du leverer varen tilbage.

5. Kampagner og rabat

Du kan kun opnå én kampagnerabat ifm. dit abonnement hos Duka, hvad enten denne rabat udløses i starten af dit kundeforhold eller på et senere tidspunkt. En rabat kan dermed ikke kombineres med andre og øvrige rabat- og bonusordninger.

Hvis du inden for de seneste 6 måneder har været kunde hos Duka og i den forbindelse opnået en kampagnerabat, kan du ikke opnå en ny kampagnerabat ifm. dit nye abonnement.

Rabat, som er opnået som en del af en samlet pakke eller ved sammensætning af flere abonnementer, bortfalder, hvis et eller flere abonnementer i pakken opsiges. Herefter vil tilbageværende abonnementer afregnes til listepriser, medmindre andet aftales.

6. Reklamationsret

Købelovens regler om reklamationsret, herunder fejl- og mangler, finder anvendelse på varekøb.

Når du køber et Duka produkt, har du 24 måneders reklamationsret. Det betyder, at du som udgangspunkt kan få varen repareret, ombyttet, pengene tilbage eller afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation.

Du skal reklamere inden for ”rimelig tid” efter, at du har opdaget manglen ved varen. Hvis du reklamerer inden for to måneder efter, at manglen er opdaget, vil reklamationen altid være rettidig.

Det er selvfølgelig et krav, at reklamationen er berettiget, og at manglen ikke er opstået som følge af en fejlagtig brug af produktet eller anden skadeforvoldende adfærd.

Hvis du ønsker at reklamere over en vare, skal du først kontakte os enten telefonisk på 77 34 18 18 eller via mail til kundeservice@duka.dk, så vi kan bestemme manglens art og aftale med dig, hvordan varen skal udbedres og evt. returneres.

Har du et dukaPLUS-abonnement, har du udvidet produktgaranti. Du kan læse mere om denne garanti her på vores hjemmeside.

7. Klageadgang

Det er meget vigtigt for os, at du har en god oplevelse med Duka, og vi er derfor altid interesserede i at hjælpe dig. Vi vil derfor også i overensstemmelse med lovgivningen gøre dig opmærksom på dine klagemuligheder.

Hvis du er utilfreds med en vare eller serviceydelse, er du altid velkommen til at ringe til vores kundeservice. Det er også muligt at indgive en mere officiel klage over en vare eller serviceydelse. Denne kan indgives til vores Kundeserviceteam på e-mail info@duka.dk. I mailen skriver du i overskriften, at mailen er til Kundeserviceledelsen og omhandler en officiel klage. Hvis det ikke lykkes os at finde en løsning, kan du sende en klage til:

Nævnenes Hus

Toldboden 2

8800 Viborg

naevneneshus.dk

Har du bopæl i et andet EU-land end Danmark, kan du klage til EU-Kommissionens online klageportal her

8. Forbehold og ansvarsfraskrivelse

Duka A/S tager forbehold for eventuelle afgiftsændringer, pris- og korrekturfejl, tekniske fejl, udsolgte varer og force majeure, herunder arbejdskonflikt og mangler ved eller forsinkelse af leverancer fra underleverandører.

9. Varighed og opsigelse

Har du tegnet et serviceabonnement, træder det i kraft ved bestillingen og fortsætter, indtil den opsiges. Det er dit ansvar at opsige abonnementet, hvis du ikke længere ønsker at være abonnent.

Du kan opsige ved at ringe til Duka Kundeservice på 77 34 18 18 eller ved at skrive til kundeservice@duka.dk. Det er ikke en gyldig opsigelse blot at undlade at betale.

Alle serviceordninger og abonnementer opsiges, medmindre andet aftales, som udgangspunkt til udgangen af den forhåndsbetalte periode.

I forbindelse med opsigelse af eksempelvis internetforbindelse skal evt. udlånt udstyr returneres til Duka som betingelse for opsigelsens ikrafttræden og senest 14 dage efter opsigelsesdato. Hvis det lånte udstyr ikke kan returneres, skal Duka underrettes hurtigst muligt. Duka forbeholder sig retten til at opkræve udstyrets værdi helt eller delvist, hvis dette er bortkommet, beskadiget eller på anden vis har en forringet gensalgs- og genanvendelsesværdi.

Skulle du have penge til gode efter slutafregningen, skal du selv tage kontakt til Dukas Kundeservice på 77 34 18 18 eller ved at skrive til kundeservice@duka.dk med kontooplysninger, da vi ikke har mulighed for at tilbagebetale automatisk.

10. Kreditvurdering

Når du indgår en aftale om abonnement eller leje af et Duka-produkt, giver du samtidig tilladelse til, at dine oplysninger anvendes til at indhente oplysninger fra kreditoplysningsbureauer og advarselsregistre i forbindelse med kreditvurdering.

Duka forbeholder sig ret til at afvise en bestilling, hvis du eller anden person i husstanden står registreret i RKI, eller hvis der findes andet grundlag for at afvise bestillingen.

11. Ansvarsbegrænsning

Duka vil bestræbe sig på at levere services som aftalt og sørge for, at digitale tjenester er tilgængelige på alle tidspunkter.

Vi påtager os imidlertid ikke erstatningsansvar over for dig for tabt fortjeneste, tabte besparelser eller andre indirekte tab eller følgeskader, der skyldes anvendelse af vores serviceordning eller manglende mulighed for at anvende denne, f.eks. pga. fejl, nedbrud, driftsmæssige forstyrrelser eller force majeure.

Der ydes heller ikke erstatning i forbindelse med nedbrud på eventuelle tillægsservices som sikkerhedskopiering af data eller ved fejl, der skyldes tredjepart, herunder driftsforstyrrelser på det netværk, der benyttes til at levere internet- eller telefontjenester.

12. Ændring af vilkår

Duka har til enhver tid ret til at ændre abonnementsvilkårene med mindst en måneds varsel. Ved ændringer af vilkår vil du blive varslet skriftligt normalt via den e-mail du har oplyst ved bestillingen.

Desuden forbeholder Duka sig ret til at hæve aftalen og/eller spærre for brug af services, herunder digitalt indhold og internetforbindelse, ved manglende betaling eller mislighold af aftalen.

I tilfælde af at Dukas ydelser og services måtte blive anvendt til chikane eller anden ulovlig aktivitet (uanset om det er rettet imod et individ, gruppe, virksomhed eller andet) forbeholder Duka sig retten til at afbryde dine ydelser og/eller services omgående og uden varsel.

Forretningsbetingelserne er senest ændret d. 9. december 2024.