5 gode råd: Sådan undgår du telefonbedragere og svindelopkald

Lær hvordan du undgår at blive udsat for svindel og fup
Ditte fra Marketing
Ditte fra Marketing
Forfatter, oktober 2025

Flere og flere danskere bliver udsat for svindel.

Mange af disse svindelforsøg foregår stadig på nettet, men vi ser også i stigende grad, at svindlere kontakter deres ofre på telefonen. Her ringer de og udgiver sig for at være fra banken, offentlige myndigheder eller kendte virksomheder.

Formålet er det samme: De vil have dig til at dele personlige oplysninger, installere software eller godkende en betaling.

Svindlere bliver dygtige til at lyde troværdige. Med vores enkle råd, kan du genkende og roligt afvise fupopkald, hvis de forsøger at ringe til dig.

1. Del aldrig koder eller personlige oplysninger

  • Oplys aldrig MitID-koder, engangskoder, PIN-koder eller kontooplysninger over telefon eller via SMS.
  • Giv ikke fjernadgang til din mobil, hvis en person beder dig installere en app.
  • Del ikke billeder af legitimation eller betalingskort.

2. Afbryd høfligt og kontakt afsenderen på et kendt nummer

  • Læg på, hvis noget virker forkert, og ring selv tilbage på et nummer, du kender i forvejen.
  • Ring aldrig til det nummer, som opkalderen giver dig.
  • Søg efter virksomhedens officielle kontaktoplysninger på deres hjemmeside.

3. Vær ekstra opmærksom på pres og tidspres

Når svindlere skaber hastværk, prøver de bevidst at få dig til at handle, før du når at tænke dig om.

  • Svindlere skaber ofte hastværk, fx ved at tale om sikkerhedsbrud eller penge på vej ud af din konto.
  • Bed om at få tilsendt information skriftligt.
  • Tag dig tid. En seriøs afsender respekterer, at du vil tjekke tingene.

4. Brug spærring og filtrering på din mobil

  • Slå ” Ukendte numre ignoreres” eller lignende funktion til, hvis det passer til dine behov
  • Bloker numre, der ringer gentagne gange uden grund.
  • Opdater styresystem og sikkerhedsindstillinger, når du bliver bedt om det.

5. Notér og gem beviser

  • Skriv ned, hvem der ringede, tidspunkt, og hvad der blev sagt, hvis du har en mistanke om, at der var tale om et fupopkald.
  • Gem sms’er, opkaldslog og eventuelle beskeder.
  • Det gør det nemmere at spærre, anmelde og begrænse skaden

Her har du en liste med vores bedste råd, når din telefon ringer:

  • Jeg deler ikke koder, adgangsoplysninger eller fjernadgang
  • Jeg lægger på og ringer selv tilbage på et kendt nummer
  • Jeg lader mig ikke presse til hurtige beslutninger
  • Jeg blokerer mistænkelige numre
  • Jeg gemmer information, hvis noget virker forkert

Her har du vores tjekliste, hvis du allerede har delt oplysninger:

  • Afbryd forbindelsen og sluk mobilen, hvis du har givet fjernadgang.
  • Skift adgangskoder med det samme.
  • Spær betalingskort og kontakt din bank.
  • Notér detaljer om opkaldet og gem beskeder.

Mangler du hjælp til at blokere et telefonnummer?

Så lad os hjælpe og vejlede dig. For kun 299 kr. kan du få venlig og generel hjælp fra vores IT-supportere. Hos Duka har vi mere end 13 års erfaring og over 100.000 opkald hvert år, hvor vi hjælper danskerne med deres IT-problemer. Derfor tør vi godt love dig, at vi også kan hjælpe dig med din computer. Med vores hjælp kan du komme videre og få løst dine ting.

Det siger andre kunder om at være kunde hos Duka

Spørgsmål om Duka

Duka har siden 2011 hjulpet tusindvis af kunder med IT-problemer og besvarer hvert år mere end 100.000 opkald. 

8 ud af 10 kunder giver Duka karakteren 9 eller 10 på en skala fra 1-10. Det gør de blandt andet, fordi vi løser mere end blot deres IT-problem. Vi giver dem også råd og vejledning, der gør dem trygge ved at bruge deres computer.

Vi hjælper dagligt vores kunder med mange forskellige typer af spørgsmål og fjerner deres tvivl med vores grundige vejledning og udførlige svar.

Vi gør en dyd ud af at være der for vores kunder og holder os opdateret på nutidens elektronik.

Hos Duka er ingen spørgsmål for store eller for små. Vi hjælper dig med de tekniske spørgsmål om din computer, telefon, iPad eller printer, ligesom vi giver dig råd og vejledning om brugen af programmer og de ting, du gerne vil bruge dine elektroniske genstande til.

Når dine IT-problemer opstår, kan du blot ringe til Duka på telefon 77 34 18 18 eller sende os en e-mail på kundeservice@duka.dk.

Udover at hjælpe med en løsning over telefon eller mail, kan vi også hjælpe dig ved at fjernstyre din computer – naturligvis med din godkendelse.

Som kunde hos Duka får du ubegrænset adgang til hjælp af vores kyndige kundeservice.

Med et serviceabonnement hos Duka får du ubegrænset adgang til IT-hjælp.

Vi har flere forskellige serviceabonnementer.

  • Supportabonnement
  • Mobilsupport
  • iPad-support

Supportabonnement

Vores kompetente medarbejdere hjælper dig med dit problem, så du får den hjælp, du har brug for her og nu, og samtidig slipper for at forstyrre familie og venner. Hos Duka er ingen spørgsmål forkerte.

  • Fri adgang til vores brugervenlige kundeservicemedarbejdere, der sidder klar ved telefonen til at hjælpe dig med dine PC-problemer
  • Ubegrænset IT-hjælp 6 dage om ugen
  • Råd og vejledning til brug af din computer og dens programmer
  • Teknisk support, hvis din computer ikke virker, du skal have installeret et nyt program eller tilsluttet en printer
  • Hjælp til brug af din computer og de programmer, du har på den
  • Fjernstyring af din computer, hvis du ønsker det. Så kan vi se med på skærmen og nemt guide dig til en løsning

Mobilsupport 

Mobilsupport giver dig adgang til support til din telefon 6 dage om ugen, året rundt - uanset problemets omfang. 

  • Fri adgang til vores brugervenlige kundeservicemedarbejdere, der sidder klar ved telefonen til at hjælpe dig med dine telefonproblemer
  • Ubegrænset mobilsupport 6 dage om ugen
  • Råd og vejledning til brug af din telefon og dens programmer
  • Teknisk support, hvis din telefon ikke virker
  • Hjælp til brug af din telefon og de programmer, du har på den

iPad-support 

iPad-support giver dig adgang til support til din iPad 6 dage om ugen, året rundt – uanset problemets omfang.

  • Fri adgang til vores brugervenlige kundeservicemedarbejdere, der sidder klar ved telefonen til at hjælpe dig med dine iPadproblemer
  • Ubegrænset iPad-support 6 dage om ugen
  • Råd og vejledning til brug af din iPad og dens programmer
  • Teknisk support, hvis din iPad ikke virker
  • Hjælp til brug af din iPad og de programmer, du har på den

Med adgang til Dukas venlige kundeservice får du konkrete og kyndige svar på dine spørgsmål. Hos os er ingen spørgsmål for store eller små. 

Det er vores ønske at gøre det sikkert og nemt for dig at bruge din elektronik, så du kan bruge tid på lige det, du vil, uden at være besværet af IT, der driller.

Vil du også føle dig tryg, når du navigerer i den digitale verden, kan du blive kunde hos Duka allerede i dag.

Ring til vores kundeservice på tlf. 77 34 18 18 og find ud af, hvad netop du har brug for af serviceabonnement eller IT-produkt.

Vores dansktalende kundeservice vil vejlede dig til, at finde en løsning ud fra dine behov.

Du kan også blive kontaktet af Duka ved at udfylde vores kontaktformular på www.duka.dk.

Digital sikkerhed er en topprioritet for Duka, og derfor kan du også vælge at lade os tage os af sikkerheden på din computer.

Der sker via et program, der beskytter din computer mod virus og sikrer dine personlige data som filer og billeder.

Det er vigtigt at føle sig tryg, når man skal have en ny computer.

Det kan du hos Duka, hvor vi har gjort det nemt for dig at finde den computer, der passer bedst til dig, din hverdag og dine behov. Det har vi gjort ved at have et nøje udvalgt sortiment af brugervenlige HP-computere.

Derudover sørger vi for at forberede din computer, før den når frem til dig. Vi installerer de nødvendige programmer og fjerner alt reklamesoftware, så din nye computer er klar til brug lige fra starten, og du undgår generende pop-ups.

Tilmelding til Dukas nyhedsbrev

Modtag vores nyhedsbrev med konkrete råd, anbefalinger om mobiltelefoni, computere, IT-sikkerhed og andre nyttige oplysninger, der kan hjælpe dig i hverdagen. Du vil selvfølgelig også modtage rabatter og andre fordele.

Du vil høre fra os en til to gange om måneden, og du kan altid afmelde dig, hvis du ønsker det.

Danmarks venligste kundeservice

Hos os bliver du mødt af vores venlige og imødekommende kundeservice, der altid er klar til at give dig den hjælp, du har brug for. Hos os er ingen spørgsmål for store eller for små, og vi bliver ved dig, til du føler dig tryg og glad.

Dansk virksomhed +13 års erfaring

Vi ønsker at bidrage til, at vores kunder kan føle sig trygge og navigere sikkert i den digitale verden – uanset deres baggrund. Det gør vi på grundlag af mere end 13 års erfaring og over 100.000 opkald hvert år, hvor vi hjælper danskerne med deres IT-problemer.

100% tilfredshedsgaranti

Med vores mange års erfaring er vi overbeviste om, at vi kan hjælpe dig – både med køb af produkter, og når du har bøvl med din elektronik. Hvis du ikke synes, at vi har levet op til dine forventninger, så finder vi sammen en løsning - det er vores garanti til dig.