Trustpilot
+45 77 34 18 18

Spørgsmål og svar

Bliv blandt andet klogere på EU data, roaming, faktuering og meget mere.

Bliv klogere på dukaTALE


Her kan du blandt andet blive klogere på EU data, roaming, fakturering og tale i og til udlandet. Tag endelig fat i os på 77 34 18 18 eller skriv en e-mail til kundeservice@duka.dk, hvis du har spørgsmål, som ikke blev besvaret her.

Opsætning

Hvordan flytter jeg mit nuværende nummer til dukaTALE?

For at flytte nummeret over til os skal man følge bestillingsflowet på vores hjemmeside. Her har man mulighed for at vælge hvornår det skal flyttes over til os. Hvis ens nuværende udbyder er Telia skal man ikke indtaste SIM-kortnummeret, men for alle andre udbydere skal det indtastes som en del af bestillingen.

Hvordan flytter jeg mit erhvervsnummer over til dukaTALE?

Hvis dit telefonnummer tilhører et firma, skal navn og adresse udfyldes med firmaets oplysninger. Fornavn kan udfyldes med firmanavn og efternavn kan udfyldes med firmaets CVR-nummer.

Jeg har modtaget mit dukaTALE simkort. Hvorfor er nummeret forkert?

SIM-kortet har et midlertidigt nummer. Når nummerflytningen er gennemført, vil det rigtige nummer blive flyttet over på dit SIM-kort. Du skal dog slukke eller genstarte telefonen for at det kommer frem.

Hvordan får jeg 4G på mobilen?

Alle dukaTALE abonnementer er knyttet til 4G. Du har derfor stærk netværksdækning fra dag ét uanset hvilket abonnement du vælger

Jeg har ingen eller dårlig dækning - hvad gør jeg?

Der er flere mulige løsninger. Prøv følgende:

 

Virker intet af ovenstående, så er du velkommen til at ringe til os på 77 34 18 18

Hvordan viderestiller jeg opkald?

Du kan desværre ikke sætte viderestilling op manuelt. Ring til os på 77 34 18 18 så klarer vi det for dig.

Hvordan sætter jeg telefonsvarer op?

Alle dukaTALE kunder har automatisk mobilsvar/ telefonsvarer. Telefonsvareren giver dig mulighed for at aflytte beskeder på andre telefoner, og når du er i udlandet. Det kræver blot en kode.

Ring til 28 18 40 00 for at indstille koden. Først vælger du sprog (1: Dansk, 2: Engelsk) og herefter taster du en 4-cifret kode. Af sikkerhedshensyn skal koden indtastes to gange.

Koden bruges ikke, når du befinder dig i Danmark og aflytter beskeder fra din egen mobil.

Abonnement

Hvordan skifter jeg mit nuværende dukaTALE abonnement til et nyt?

Du kan ringe herind eller skrive til os, så hjælper vi dig videre.

Hvordan opsiger jeg mit abonnement?

Ring herind eller skriv en mail til os, så opsiger vi dit abonnement. Alle dukaTALE abonnementer er uden bindingsperiode. Du kan derfor altid opsige dit dukaTALE abonnement til udgangen af indeværende måned.

Hvilket dukaTALE abonnement skal jeg vælge?

Alle dukaTALE abonnementer har fri tale i EU, Norge, Storbritannien og Baltikum, fri SMS og MMS samt nordens stærkeste 4G netværk fra Telia. Du skal kun tage stilling til, hvor meget data, du har brug for. vælg mellem 10GB, 20 GB eller 50 GB. De fleste kan klare sig med 10 GB.

Hvilket abonnement er bedst?

Alle er gode! Ring til os på 77 34 18 18, hvis du er i tvivl, så finder vi det bedste abonnement til dig.

Er der forskel på netværksdækningen?

Nej. Alle dukaTALE abonnementer leveres med 4G netværk og bruger de samme master. Der er altså ingen forskel på netværksdækningen. Der er kun forskel på abonnementernes datapakker.

Hvilket dukaTALE abonnement er mest børnevenligt?

Vi anbefaler dukaTALE 5GB til børn. Ring til os, hvis du tror dit barn bruger mere data. Det kan vi hurtigt vurdere for dig.

Kan jeg tilmelde mig forbrugskontrol?

Ja! Ring til os, så sætter vi en månedlig grænse op for dig

Hvordan får jeg hemmeligt nummer?

Vi giver dig mulighed for at skjule dit nummer, når du opretter et dukaTALE abonnement. Så kan hverken Krak, 118 mm. tilgå dit nummer. Hvis du på noget tidspunkt fortryder dit valg, så ring herind eller skriv en mail til os – så ændrer vi din nummerstatus for dig.

Kan jeg følge med i mit dataforbrug?

Ja. Du kan følge med i dit dataforbrug på ”Mit Duka”. Her kan du også se, hvor meget data, du har tilbage.

Jeg har bestilt et dukaTALE abonnement. Hva’ nu?

Når ordren er gået igennem hos os, skal du ikke foretage dig yderligere. Vi kontakter din nuværende teleudbyder og sørger for, at de lukker dit abonnement. Vi sender dig en mail, så snart vi kender datoen for, hvornår dit dukaTALE abonnement træder i kraft. Dagen forinden modtager du en ny mail, som minder dig om at skifte simkort. 

Jeg har en gammeldags mobiltelefon. Kan jeg stadig bruge dukaTALE?

Ja! Uanset om du har en nokia 3310 eller den nyeste Iphone, så virker alle dukaTALE abonnementer med din mobil. Vær opmærksom på, at dukaTALE ikke virker med fastnettelefoner.

Kan jeg få ekstra data?

Du kan til enhver tid opgradere dit abonnement på ”min side”. Du kan også ringe herind eller skrive en mail til os – så hjælper vi dig videre.

Hvad sker der, hvis jeg opbruger hele min datapakke?

Vi lukker IKKE dit abonnement, men internethastigheden sættes ned til 120 kb/s.

Hvad sker der, hvis jeg bruger alt min tale?

Hvis du har dukaTALE 10, 20 eller 50 GB. så kan du IKKE løbe tør for tale. Hverken i Danmark eller i andre EU-lande + Norge, Færøerne, Island, Schweitz, San Marino og Liechtenstein. 

Hvis du har dukaTALE MINI, så har du 5 timers tale med i mobilpakken. Din taletid afregnes i sekunder. Når du nærmer dig grænsen på de 5 timer, så får du en SMS med en advarsel. Hvis du fortsat bruger din telefon, og dermed overskrider talegrænsen på 5 timer, så er vi nødsaget til at lukke dit abonnement indtil d. første i næste måned, hvor du igen har 5 timer til rådighed.

OBS! Du kan ALTID ringe 112 - også selvom din grænse på tale er overskredet. 

Du kan altid kontakte os for at høre, hvad dit gennemsnitlige forbrug ligger på. Hvis du er tæt på at bruge 5 timers tale hver måned, så anbefaler vi, at du opgraderer til dukaTALE 10 GB, Fri tale og fri SMS/MMS til 99 kr./md.

Udlandstelefoni

Hvilket land er gratis at ringe til?

Belgien

Malta

Bulgarien               

Norge

Cypern (inkl. græsk del, ekskl. tyrkisk del)       

Polen

Danmark               

Portugal (inkl. Azorerne og Madeira)

Estland                   

Rumænien

Finland                   

San Marino

Frankrig (inkl. Fransk Guyana, Guadeloupe, Martinique, Reunion)            

Schweitz

Færøerne              

Slovakiet

Grækenland          

Slovenien

Holland                  

Spanien (inkl. Ceuta, De Kanariske Øer, Melilla)

Irland Storbritannien (inkl. Gibraltar, ekskl. Guernsey, Isle of Man og Jersey)

Island                     

Sverige

Italien                     

Tjekkiet

Kroatien                 

Tyskland

Letland                   

Ungern

Liechtenstein         

Vatikanet

Litauen                   

Østrig

Luxembourg          

Hvilket abonnement er billigst i udlandet?

Vi anbefaler dukaTALE 50 GB, hvis du vil have data med på ferie. Med dette abonnement får du 50 GB data kvit og frit til brug i EU's medlemslande samt, Norge, Færøerne, Island, San Marino, Liechtenstein og Schweiz.  

Med alle vores dukaTALE abonnementer kan du frit benytte al din data, sms/mms og tale i hele EU. 

Er det dyrere at ringe, når jeg er i udlandet?

Så længe at du befinder dig indenfor EU samt vores seks inkluderede lande, så er det ikke dyrere for dig at ringe. Ligeledes er det heller ikke dyrere for dig, når du befinder dig i disse lande. Dog skal du være opmærksom på, at så snart du befinder dig udenfor EU, vil du blive takseret efter de gældende udenlandstakster.
Du kan finde tasksterne her: https://www.telia.dk/erhverv/kundeservice/udland/udlandspriser/

Hvad koster det, hvis jeg rejser til uden for EU eller de 6 inkluderede lande?

Hvis du bruger dukaTALE uden for EU plus de 6 inkluderede lande, takseres du efter gældende takster. Se taksterne her - https://www.telia.dk/erhverv/kundeservice/udland/udlandspriser/ )

Hvad er 50% reglen?

Du skal opholde dig mindst 50% af tiden i Danmark, i en rullende periode på fire måneder.

Eksempel: Du er i Spanien i 3 uger på sommerferie.
Du kommer hjem til Danmark og er her i 2 uger.
Herefter tager du afsted til Frankrig i 2 uger.

Sammenlagt betyder det at af den rullende periode af du brugt 3 uger i udlandet, ud af dine i alt fire måneder (16 uger)
Det betyder at du kan være i udlandet i 5 uger mere, inden perioden slutter og du vil blive faktureret efter de gældende takster.

EU-roaming og dukaTALE?

EU fastsatte tilbage d. 15 Juni 2017 nye regler for roaming i EU. Det betyder at du nu kan bruge din mobil frit i udlandet som var du hjemme i Danmark, uden at skulle tænke på dyre ekstra regninger. EU-roaming er som sagt en del af dit abonnement, og alt afhængigt af hvilket abonnement du har som har du en given mængde data tilrådighed.

dukaTALE 10 GB = Alle 10 GB er tilgængelige i EU + vores 6 inkluderede lande

dukaTALE 20 GB = 20 GB er tilgængelige i EU + vores 6 inkluderede lande

dukaTALE 50 GB = 50 Gb er tilgængelig i EU + vores 6 inkluderede lande

Simkort

Hvordan får jeg mit sim-kort?

Sim-kortet sendes til din hjemmeadresse, som du opgav ved bestillingen af dit dukaTALE abonnement.

Tyverispærring af sim-kort

Hvis din mobil bliver væk eller stjålet, så spær kortet omgående.

Du kan spærre sim-kortet ved at ringe til os på 77 34 18 18 i tidsrummet 9:00 – 20:00 i hverdagen og 9:00 – 15:00 om lørdagen.

Hvor finder jeg PIN- og PUK-koder til mit sim-kort?

Første gang du tænder mobilen med dit nye sim-kort, skal du hverken bruge PIN- eller PUK-kode. Du indstiller din nye PIN-kode under ”indstillinger” på mobilen. Hvis mobilen beder dig skrive en kode, så prøv med 1234. Nogle mobiler vil have PUK-koden, når du indstiller PIN-kode. Du finder PUK-koden på ”Min side”.

 

Hvis det slet ikke virker, så ring til os. Vi kan give dig din PUK-kode.

Hvor finder jeg mit sim-kortnummer?

Sim-kortnummeret står på selve sim-kortet. Din udbyder kan også fortælle dig nummeret.

Tip: Et dansk sim-kortnummer starter altid med 8945, og er mellem 11-20 cifre langt.

Hvorfor virker mit sim-kort ikke?

Der kan være flere muligheder. Se listen nedenfor:

  • Sørg for at simkortet vender rigtigt. I nogle mobiler kan simkortet vende på forskellige måder, selvom kun én måde er rigtig.
  • Hvis simkortet vender rigtigt, men stadig ikke virker, så er kortet sandsynligvis defekt. Bestil et nyt på ”Min side”, eller ved at ringe til os.

 

Husk: Det er gratis at bestille nyt sim-kort hos os

Hvad er et mikrosim-kort?

Der findes tre størrelser simkort. Nano-, Micro- og standard simkort. De helt gamle mobiler bruger standard simkort. Hvis du fornyelig har skiftet trykknapmobilen ud med en splinterny smartphone, skal du til at bruge nano- eller mikrosim. Du modtager simkortet i standard størrelse. Du tilpasser størrelsen ved at trykke simkortet ud til enten mikro- eller nanosim. Skal du bruge et større simkort end, du plejer, så skal du have fat i en sim-kort adapter.

 

Husk: det koster ikke noget at bestille et nyt sim-kort hos os

Hvordan bestiller jeg et nyt sim-kort?

Du kan bestille et nye sim-kort ved at ringe til os.

Husk: Det koster ikke noget at bestille et nyt sim-kort ved os

Hvordan aktiverer jeg mit sim-kort?

Dit sim-kort er aktiveret, når du modtager det, og du skal ikke foretager dig yderligere. Når du modtager simkortet er det aktiveret med et midlertidigt nummer. Det midlertidige nummer forsvinder af sig selv, så snart dit gamle nummer er overført til os.

Jeg kan ikke vente på, at mit simkort kommer med posten. Hvad gør jeg?

Vi samarbejder med Telia. Hos dem kan du hente et tomt sim-kort. Ring til os, når du har fået fingrene i et tomt sim-kort, så kan vi aktivere dit nummer på det - vi skal blot bruge SIM-kort nummeret på det kort, du har fået ved Telia

Diverse

Hvorfor betaler jeg for et forkert nummer?

Dit simkort kommer med et midlertidigt nummer. Du bliver først faktureret fra den dato dit gamle nummer er flyttet over til os – altså fra abonnementets start.

Jeg har fået ny telefon - kan jeg bruge sim-kortet fra min gamle mobil?

Ja da. Hvis du fornyelig har skiftet din gamle mobil ud med en splinterny smartphone, så skal du muligvis bruge et sim-kort i en anden størrelse, end du plejer. Hvis du skal bruge et mindre sim-kort, så skal det prikkes ud af dit nuværende kort. Skal du bruge et større simkort, skal du have fat i en sim-kort adapter.  

 

Husk: Det er gratis at bestille nyt sim-kort hos os.

Kan jeg bruge min telefon som modem med wi-fi hotspot?

Ja da, de fleste moderne smartphones kan sættes op som WiFi-hotspot. Blot vær opmærksom på at computere og andre enheder hurtigt sluger en masse data. Sørg for, at du har data nok til det, du skal.

Jeg vil i gang med indholdstakserede SMS’er. Hvordan gør jeg?

Vi har som udgangspunkt låst muligheden for indholdstakserede SMS’er. Dvs. at du ikke kan lave SMS betalinger med dukaTALE til at begynde med.

Når din nummerflytning er gennemført, så ring til os på 74 34 18 18. Vi vil da kunne åbne og derefter kan du lave SMS betalinger.

Hvad er nummeret til telefonsvaren?

Nummeret til telefonsvaren er 28 18 40 00.

Første gang du ringer til telefonsvaren bliver du bedt om at vælge sprog. Tast 1 for dansk. Tast 2 for engelsk. Herefter skal du indstille en 4-cifret kode.

Koden bruges, når du vil aflytte dine beskeder fra andre telefoner, eller befinder dig i udlandet.

Hvordan flytter jeg mit nummer væk fra Duka?

For at flytte nummeret væk fra os; skal man kontakte det selskab, man gerne vil flytte over til. Hos dem skal man bede om en privat fuldmagt, som skal underskrives fysisk. Mange selskaber bruger i dag digitale fuldmagter, men det er desværre ikke en mulighed for os endnu. Vi skal bruge en fysisk underskrift, for at sikre os den kommer bedst igennem vores udporteringsflow.

(Der arbejdes på at få digitale fuldmagter til at fungere i fremtiden).

*Hvis du gerne vil flytte over til Telia, skal du kontakte os og få udleveret et overdragelsesskema.

WIFI Opkald

Fordele/ulemper?

  • Fordelen ved WIFI-opkald er en forbedring af mobilsignalet indendørs og i områder, hvor mobilnetværket er dårligt.
  • Ulempen ved WIFI-opkald er der ikke 😊 Det er kun med til at forbedre tale oplevelsen for dig, og derfor ser vi ingen ulemper.

Hvad skal jeg bruge det til?

Hvis du bor i et nyere byggeri eller ofte er i dit sommerhus, så kan det være du har oplevet at din telefon nogle gange falder ud under opkald. Dette sker ikke med WIFI-calling! Wifi-calling gør at du ringer over din WIFI forbindelse hvilket ofte er langt stærkere end mobilsignalet.

Er min telefon understøttet WIFI-opkald?

Vi understøtter bestemte iPhones:

iPhone SE
iPhone 6/6 Plus
iPhone 6S/6S Plus
iPhone 7/7 Plus
iPhone 8/8 Plus
iPhone X
iPhone XS/XS Max
iPhone XR

 

Vi understøtter bestemte Samsung:

Samsung Galaxy S8/S8+
Samsung Galaxy S9/S9+
Samsung Galaxy Note9
Samsung Galaxy A7 (2018)
Samsung Galaxy A9 (2018)
Samsung Galaxy J4+
Samsung Galaxy J6+
Samsung Galaxy S7
Samsung Galaxy S7 Edge
Samsung Galaxy A5 2017
Samsung Galaxy A3 2017
Samsung Galaxy Xcover 4
Samsung Galaxy J5 2017
Samsung Galaxy J7 2017
Samsung Galaxy J3 2017
Samsung Galaxy Note8
Samsung Galaxy A8
Samsung Galaxy J6 2018
Samsung Galaxy A6 2018
Samsung Galaxy A6+ 2018
Samsung Galaxy S10+
Samsung Galaxy S10
Samsung Galaxy S10E
Samsung Galaxy A50
Samsung Galaxy A40
Samsung Galaxy A70

 

Vi understøtter bestemte Huawei:

Huawei P20
Huawei P20 Pro
Huawei Mate 20 Lite
Huawei Mate 20 Pro
Huawei Mate 10 Pro
Huawei P10
Huawei P10 Lite
Huawei Mate 10 Lite
Huawei P30 Pro
Huawei P30
Huawei P30 Lite
Huawei P Smart

 

Vi understøtter bestemte Sony:

Sony Xperia XZ3
Sony Xperia XZ2/XZ2 Compact
Sony Xperia XZ2 Premium
Sony Xperia 1
Sony Xperia 10



Vi understøtter bestemte Oneplus:

OnePlus 7
OnePlus 7 Pro

Hvad koster WIFI-opkald?

Det koster dig ikke ekstra at bruges WIFI-opkald. Det er inkluderet i alle vores abonnementer.

Kan jeg bruge WIFI opkald i udlandet?

WIFI-opkald er kun tilgængelig i Danmark.

Hvordan virker WIFI-opkald, hvis jeg ringer fra Danmark til udlandet?

Det vil være som hvis du ringer fra Danmark til udlandet fra almindeligt mobilnet.

Hvad sker der, hvis jeg starter et opkald over WiFi og forlader bygningen?

Hvis du er i gang med en samtale og forlade den bygning du befinder dig ind, og bevæger dig ud i et VoLTE/4G-netværk fortsætter din samtale.

Er der kun 2G eller 3G net, vil din samtale blive afbrudt.

Jeg oplever dårlig kvalitet, når jeg foretager opkald over WiFI. Hvorfor?

Kvaliteten af dit WIFI vil også kunne mærkes i dine opkald. Hvis din WIFI fobindelse er ustabil, vil du også kunne mærke dette i dine opkald.

Kræver det noget særligt af min WiFi-forbindelse?

Det kræver ikke noget særligt af din forbindelse nej. Så længe det er tændt, og din telefon er forbundet til din WIFI-forbindelse er det nok.

Hvad sker der, når andre ringer op til mig, når jeg er på WIFI? Foretager telefonen så automatisk opkaldet over WIFI?

På nogen telefoner har man mulighed for at foretrække WIFI-opkald. Men som udgangspunkt så er svaret nej. Telefonerne er sat op til at skulle bruge mobilnetværket. Dog hvis dækningen er dårlig, vil den automatisk vælge WIFI-opkald.

Skal modtagerens telefon også understøtte WIFI-opkald?

Nej det er ikke nødvendigt.

Er WIFI-opkald inkluderet i alle abonnementer?

WIFI-opkald er inkluderet i alle vores abonnementer.

Kan man sende sms'er via WIFI-opkald?

WIFI calling er kun lavet til opkald, og understøtter derfor ikke SMS tjenesten.

Hvordan ser man, at telefonen ringer over WIFI?

Det eneste sted på din telefon hvor det er muligt at se at telefonen ringer gennem VoLTE, er i toppen af telefonen. Der vil stå VoLTE med små bogstaver.

Jeg har en af telefonerne der understøtter teknologien, men WIFI-opkald virker stadig ikke. Hvorfor?

Det er vigtigt at du har den nyeste version af software på din telefon. Hvis du ikke har det, kan det være grunden. Vær opmærksom på at ikke alle modtager softwareopdateringer fra producenten på samme tid. En anden grund kunne være at WIFI-opkald endnu ikke er blevet aktiveret i dit abonnement, til din mobil type.

Hvordan tjekker jeg om min software er opdateret til den nyeste?

På en Iphone:

  • Vælg indstillinger
  • Vælg generelt
  • Vælg softwareopdatering
  • Vælg download manuelt. Her kan du se om der findes en ny opdatering til din telefon. Hvis der ingen findes, så har du den nyeste.

Skal jeg være logget på mit trådløse WIFI for at kunne bruge WIFI-opkald?

Hvis du ikke er forbundet til noget WIFI, kan du ikke ringe med VoLTE, men blot gennem det normale mobilsignal.

Danmarks bedste kundeservice: Vi holder, hvad vi
lover, og vi bliver ved, til det virker

Vi hjælper med et smil, så ring til os på 77 34 18 18

Ring til os. Vi søger for, at du slipper for IT, der driller, og vi hjælper dig, hvis du har et spørgsmål til brugen af din computer.
Med en computer-løsning fra Duka har du ubegrænset adgang til IT support og fjernsupport, der bliver ved, til det virker. Du får en computer, der er lige til at gå til, og du har altid en at gå til, hvis du bliver i tvivl. Hos os findes der ingen dumme spørgsmål – kun dumme svar.

Hjælpen er altid lige ved hånden

Har du brug for hjælp undervejs, så sidder vi klar på +45 77 34 18 18

Seneste nyheder, guides, tips og tricks

Spørgsmål og svar Kunde Service